בודק חשמל מוסמך

בודק חשמל מוסמך - לבטיחות האישית, העסקית והחוקית שלכם

בין אם מדובר על "בודק חשמל מוסמך" כדי לבצע בדיקות סקר במפעל או בדיקות של חדר השנאים במפעל תעשייה ובין אם מדובר על בודק עבור מערכת המתח הגבוה בבית החולים שאתם מנהלים, חשוב להבין דבר אחד. ביצוע הבדיקה על ידי איש מקצוע לא מיומן או לא מוסמך, עלולה להעמיד לא רק את הפעילות של הארגון בסכנה, אלא גם להוות סכנת חיים ובנוסף לכך עלול לגרום לכם להסתבך באופן רציני מבחינה חוקית. חברת "אפרו שרותי הנדסה ושיווק בע"מ" מעסיקה צוות של בודקי חשמל מוסמכים לביצוע של בדיקות למתקני חשמל ללא כל הגבלה של מתח או גודל ובראש הצוות עומד פייביש אירוינג, חשמלאי בודק סוג 3, אחד הבודקים הוותיקים והמנוסים ביותר בישראל..

הרמות השונות של בודקי החשמל

באופן עקרוני ישנו מגוון רחב ביותר של בדיקות חשמל שניתן לבצע במערכות החשמל. בין היתר מדובר על בדיקות הארקה ברשת החשמל הביתית, בדיקות תקינות של מערכת החשמל במבנה מגורים גדול לפני הזרמת החשמל הקבוע מחברת החשמל, בדיקות תקינות קבועות לחדרי שנאים ולוחות חשמל מתח גבוה ועוד. עם זאת, לא כל בודק חשמל מוסמך אכן רשאי מבחינה חוקית לבצע את כל סוגי הבדיקות ולא כל בודק חשמל אכן מיומן בביצוע שלהן. חוק החשמל מגדיר שלוש דרגות של בודקים כשכל אחת מהן מצריכה מסלול הכשרה שונה וכל את מהן מסמיכה את הבודק לביצוע סוג שונה של בדיקות:

  • חשמלאי בודק סוג 1 - הדרגה הראשונה מאפשרת לבודק לבצע בדיקות אך ורק במתקני חשמלעד עוצמת זרם 3X80 אמפר. בודק בדרגה זו יכול לבצע בדיקות אך ורק בבתים פרטיים ובדירות, או חנויות למיניהן וכדומה
  • חשמלאי בודק דרגה סוג 2 - גם הדרגה השנייה מאפשרת לבודק לבצע בדיקות במערכות של מתח נמוך בלבד, אבל דרגת ההסמכה הזו מאפשרת לבודקים לבצע גם בדיקות במפעלים קטנים ובמשרדים שכן מדובר על עוצמת זרם של עד 250X3 אמפר
  • חשמלאי בודק דרגה סוג 3 - הדרגה הגבוהה ביותר שדורשת מסלול הכשרה ארוך ומורכב מאפשרת לחשמלאי לבצע את כל סוגי הבדיקות בכל מתקן חשמל שהוא ללא שום הגבלה. בדרגה זו רשאים להחזיק אך ורק מהנדסי חשמל בעלי וותק של לפחות שנתיים בתחום שעברו את הבחינות המתאימות.

החשיבות של הפקדת הבדיקות השונות אך ורק בידי חשמלאי בודק מוסמך

האספקט הבטיחותי - בדיקה רשלנית שנעשית באופן לא מקצועי על ידי אדם שלא מיומן בכך עלולה להוביל למצב שבו רשת החשמל אינה תקינה ולפיכך המקום בו פועל המתקן יכול להעמיד את העובדים או הגרים בסמיכות אליו בסכנת חיים ממשית.האספקט התפעולי - בדיקה לא מוצלחת עלולה להשאיר מערכת במצב לא תקין וכך להעמיד את הצד התפעולי בסכנה ודי בקצר בלוח החשמל כדי להשבית מפעל שלם ולגרום להפסדים כבדים.האספקט החוקי - במידה ולצורך העניין הזמנתם חשמלאי לבצע בדיקות שאינו מוסמך לבצע מבחינת חוק החשמל ולאחר שאישר כי המערכת תקינה התרחשה שריפה בבניין או שחלילה אדם התחשמל למוות, אתם אלו שתצטרכו לשאת באחריות לבדיקות. אי לכך, כאשר מעוניינים לבצע בדיקות למערכת החשמל, ישנה חשיבות עליונה לעבודה אך ורק מול חשמלאי בודק מקצועי עם עדיפות לבודק בדרגה הגבוהה ביותר.